En zijn naam is BAS
Het rondleiden van ouders is een mooi aspect van mijn werk.
Vol trots vertellen en laten zien waar De Fontein voor staat en wat wij
kinderen kunnen bieden. Vaak vertel ik dan iets over Bas. Laat ik u dan meteen
uit de droom helpen: het gaat niet over een leerling bij ons op school. BAS
staat voor iets anders, namelijk ‘Bouwen aan een Adaptieve School’. Dit is een
meerjarig schoolontwikkelingsprogramma dat we als team hebben gevolgd. BAS
zorgt ervoor dat alles op elkaar is afgestemd; van leermiddelen, de manier van
lesgeven tot en met de inrichting van de klaslokalen. Voorspelbaarheid is
hierbij één van de kernbegrippen.
Vertellen is één, maar doen is twee. Tijdens een van de
laatste rondleidingen kwamen theorie en praktijk bij elkaar. We liepen het
lokaal van de onderbouw binnen. Terwijl de groepsleerkracht een extra
instructie gaf aan een leerling waren de andere leerlingen intensief aan het
werk. Sommigen met een taak van de takentoren en de leerlingen van groep 3 met
een leesles. Het kernbegrip ‘voorspelbaarheid’ kreeg zijn lading toen de eerste
kinderen van groep 3 klaar waren met hun taak. Ze liepen zonder wat te zeggen naar
het planbord en pakten hun iPad uit de kast om vervolgens zelfstandig aan de
slag te gaan met de digitale oefeningen. Dat is het BAS principe: weten wat je
moet doen als je klaar bent, waar de materialen liggen en jezelf kunnen redden
zonder de leerkracht te vragen. Effectieve
leertijd in de optimale vorm.
Het voelt goed dat ik de ouders direct kan laten zien wat ik
net aan ze verteld heb. Doen wat je zegt. In onze leerrijke omgeving met de
modernste methodes en materialen kunnen we kinderen bieden wat ze nodig hebben
en tegemoetkomen aan de verschillende onderwijshulpvragen. Maar we vragen ook
wat van hen: dat ze de mogelijkheden aangrijpen als die hen geboden worden. Wij
begeleiden de kinderen en BAS brengt structuur aan. Ik denk dat BAS de komende
jaren wel bij ons op school blijft zitten.
Albert Bosscha,
Directeur CBS De Fontein.