Pleinpraat
Het is iets voor half 9. Mijn collega en ik starten met ons
ochtendritueel. We trekken onze jassen aan, gevolgd door ons gele KiVa-hesje en
lopen met een kop koffie in onze hand naar buiten. Aan de rand van het plein
staan de ouders, ik loop naar ze toe. Meteen worden er gesprekken aangeknoopt.
Fijn om elkaar elke ochtend weer te kunnen ontmoeten.
Door het coronavirus is de drempel van onze laagdrempelige
school verhoogd. Waar ouders zich normaal gesproken vrij voelen om even naar
binnen te lopen om iets aan de leerkracht te vragen of om even te kijken waar
hun kinderen mee bezig zijn, staan ze nu aan de rand van het plein. Ontmoetingen
tijdens een ouderavond, een inloopkwartier of een open dag, het zit er
momenteel niet in. De gezellige koffiemomenten na afloop van een inloopkwartier
en de belangstelling van gezinnen bij de project afsluitingen. We missen het.
Natuurlijk blijven we communiceren via onze nieuwsbrief, de
website en Facebook. Maar elkaar zien en spreken is van wezenlijk belang. Een
goed contact tussen de school en ouders is essentieel. Om te laten zien wat we
doen, maar ook om het gesprek met elkaar aan te gaan. Samen optrekken voor een
optimale ontwikkeling van het kind. Weten dat je als ouder wordt gehoord en dat
je bij ons terecht kunt. Dat is waar we voor staan en waar we goed in zijn.
Wanneer de bel gaat komen de kinderen van alle kanten
aangerend. Ze blijven staan bij de deur om vervolgens met de leerkracht naar
binnen te gaan. Ik blijf nog even hangen op het plein en knoop een gesprek aan
met een ouder. Ondanks het virus willen we laagdrempelig blijven, ook al kunnen
we de drempel van de school niet over. Ik merk dat het gewaardeerd wordt. Dit
is de manier om elkaar vast te blijven houden. Wat zouden we toch graag de
deuren van de school weer openen om elkaar weer in school te ontmoeten. Helaas
kan het nog niet dus houden we het nog maar even bij pleinpraat.
Albert Bosscha,
directeur CBS De Fontein